Friday, July 17, 2009

ISTIQAMAH

Istiqamah...suatu yang mudah dibicarakan tetapi amat berat untuk dilaksanakan.Memulakan suatu yang baik itu sudah berat tapi untuk berterusan mengerjakan yang baik itu lagi berat kecuali bagi orang yang bersungguh2 inginkan yang terbaik di sisi Allah. Merasa amat rugi jika Allah panggil kembali dalam keadaan yang lemah, putus asa dan gagal...
Ya...biar sedikit tapi berterusan daripa buat banyak tapi sekali itulah saja...pertama dan terakhir mungkin...Anggaplah setiap hari ada token untuk dipungut, tidak boleh tinggalkan mana2 hari.Maka tak mungkin hari ini kita melakukan dengan hebat tetapi tinggalkannya pada hari2 mendatang...
Bagaimana untuk beristiqamah?? Antara petua2nya...
1. Berilmu - tidak melakukan sesuatu membuta tuli atau menjadi pak turut yang tak tahu apa tujuannya.
2. Bergaul dan berkawan denga orang2 yang beristiqamah- bukan berkawan dengan orang yang 'hangat2 tahi ayam' ( buat sekejap saja/ada masa).
3. Banyak membaca dan merenung sejara/sirah orang2 yang beristiqamah supaya beroleh kekuatan yang dikongsi dari ceritanya.
4. Banyaklah berdo'a kepada Allah agar dikurniakan istiqamah dan ditanamkan rasa cinta dan nikmat beramal kebaikan kerana Allah.

Wallahua'lam.

No comments:

Post a Comment