Monday, March 23, 2009

Tugas guru vs. ibu bapa

Pagi kelmarin kami ( diriku & suami) bertandang ke pasar yang agak lama juga tak ke sana...dgn. tujuan nk beli ikan,ayam & sayur. Kami bercadang nk makan tengahari bersama anak2 hari ni kerana jarang dpt berkumpul ramai2 seperti ini..'Untuk puas makan, elok masak sendiri', cadangku kpd suami yang mengangguk setuju.
Semasa membeli sayur, ku terdengar dialog ini antara seorang ibu dgn penjual sayur tersebut." Lega sikit sebab esok dh buka sekolah balik. Tak larat masak makan & layan budak2 tu kat rumah. Biar cikgu depa jaga pulak..". Penjual sayur menyampuk " Memang betul, kita berjual kat pasar...bila balik rumah depa baru bangun tidur & lapar nak makan.Kita jugak yang siap makan minum depa..penat sungguh."
Sebagai seorang guru,sedih bila dengar dialog sebegini dari ibu bapa. Mengapa ibu bapa kini tak sanggup berlama dengan anak2 mereka? Mereka tidak mengambil peluang menyayangi sepenuhnya anak2 & anak2 pula tak diberi peluang menyayangi ibu bapa mereka. Menjaga & membela anak2 menjadi beban kepada ibu bapa....Mereka tidak tahu bahawa guru2 lagi la terbeban dengan pelbagai ragam anak mereka yang makin hari makin mencabar kesabaran guru. Ibu bapa hanya perlu menjaga beberapa orang anak sahaja sedangkan seorang guru perlu menjaga & mendidik bilangan murid yang jauh berkali ganda ramai daripada tanggungan ibu bapa. Ibu bapa sudah tidak sanggup anak mereka berlama di rumah & mereka lebih suka apabila orang lain menjaga anak2 mereka ( ibu bapa yang kurang berduit menswastakan penjagaan anak2 mereka).. Sedih kan? Diriku yang juga seorang ibu tidak sabar menunggu anak2 bercuti untuk bersama2 dengan mereka...terasa meriah rumah dengan kehadiran mereka & sedih apabila mereka terpaksa pulang ke tempat pengajian masing2...
Apabila kasih sayang & tugas ibu bapa dan guru tidak sepakat, maka lahirlah generasi muda seperti yang ada pada hari ini. Ibu bapa sibuk mencari rezeki siang malam tetapi kebajikan anak2 terbiar. Untuk apa rezeki yang dicari tadi? Sedarlah wahai ibu bapa bahawa anak2 soleh/solehah adalah saham terbesar kita & merupakan amanah drp Allah yang akan dipersoalkan nanti oleh Allah. Bekerjasamalah dan bersatulah dengan guru2 untuk mendidik mereka menjadi manusia yang berguna di dunia & akhirat. Pelbagai masalah hidup dihadapi anak remaja hari ini yang memerlukan perhatian ibu bapa. Lepas tangan bererti kita menempah kejatuhan & kemusnahan generasi pemimpin akan datang. Hentikan kerosakan ini & kembalilah merenung tugas berat ini yang agak lama diabaikan...Risau dengan pelbagai kerenah remaja kini yang menjurus kepada buruknya imej Islam yang dibawa...Islam yang syumul,lengkap & indah telah dinodai...makin hari makin teruk...bersatulah wahai guru & ibu bapa.Di rumah ibu bapa juga bertindak sebagai guru kepada anak2, mendidik ilmu,kemahiran & adab kepada mereka. Di sekolah pula, guru2 juga bertindak sebagai ibu bapa kepada murid2nya,menjaga keselamatan & mengusahakan kejayaan mereka...InsyaAllah, moga kegemilangan akan dapat dikembalikan.Sama2lah kita mendo'akan.

No comments:

Post a Comment