Sunday, January 18, 2009

Keberkatan seorang wanita

Dalam satu kuliah subuh yang disampaikan oleh seorang ustaz kepada pelajar-pelajar perempuan di asrama puteri..
"Keberkatan seorang wanita itu ialah cepat jodohnya,rendah/ringan maharnya dan ramai anaknya".Aku mendengar penuh khusyuk di pagi yang hening tu.Tak ramai rakan2ku yang sanggup awal2 pagi Ahad tu naik ke tingkat 4 asrama untuk mendengar kuliah ini..Hanya beberapa baris saja saf solat subuh tadi.Puas digerak & puas dinasihati tapi keadaan masih belum memuaskan.Aku & rakan lain hanya boleh berusaha tetapi hidayahnya daripada Allah jua...
Kata-kata ustaz di pagi tu menyusuk jiwaku & aku terus berdo'a dalam diam,"Ya Allah, masukkanlah aku dalam golongan wanita yang mendapat keberkatan dariMu.."Aku sudah mula menanam azam untuk memiliki keberkatan itu suatu hari nanti biarpun usiaku tika itu baru mencecah 16 tahun..
Aku yakin betul bahawa jodoh adalah ketentuan Allah tapi aku juga diyakini dengan kalimah "Do'a boleh mengubah takdir/Qadha' & Qadar".Kedua-dua keyakinan ini aku gabungkan untuk terus berdo'a setiap hari agar dipertemukan jodohku dengan lelaki soleh & dipercepatkan jodohku jika itu yang terbaik bagi Allah...Aku paling takut untuk meminta2 suatu yang tidak ku ketahui baik buruknya di kemudian hari...yang mampu kulakukan hanyalah memohon yang terbaik bagi Allah untuk diriku.Siapalah diriku yang mahu itu dan ini sesuka hati...kerana belum tentu yang kita suka,baik di sisi Allah & yang kita benci itu ,buruk di sisi Allah.Jadi alangkah baik & sopannya menyerahkan yang terbaik kepada Allah.
"Ikhlaskan permintaan kepada Allah,InsyaAllah akan Allah kabulkan kepada siapa yang dikehendakinya".Sambung ustaz dalam kalimah akhirah kuliah pagi tu..

2 comments:

  1. Assalamualaikum, terima kasih atas perkongsian ini. amat menyentuh jiwa.syabas ianya memberi sentuhan kalbu buat saya yg mencari jawapan, moga saya dan saudari dipermudahkan urusan.

    ReplyDelete
  2. post ni dah lama ye, akk dah bergelar ummi ye skg,tahniah. waktu umur berapa masa datangnya jodoh dan anak? lau xkisah nk bgth :)

    ReplyDelete