Wednesday, February 4, 2009

Ujian azam baru

'Kali ni kita pergi awal ke stesen bas tau.Tak mau lambat2 lagi macam selalu'.Pesan saya kepada anak keempat saya,Adah.
'Ummi akan balik lebih kurang jam 10 pagi hantar Adah tau...siap awal , ummi tak nak bergegas macam selalu,boleh pengsan pecut kereta'. Sambung saya sebelum pergi kerja pagi tu.
'Ok,ok...saya pun suka awal2..', kata Adah.
Jadi hari tu kiranya pertama kali kami sampai awal di stesen bas iaitu 20 minit awal. Adah akan pulang ke Seremban. Tunggulah kami dua beranak bersama beberapa orang penumpang lain. Setengah jam berlalu.Belum ada pun bas yang ditunggu.Bila ditanya di kaunter tiket bas tersebut, mereka menjawab ' dalam perjalanan'.
Masa terus berlalu dan kini sudah satu setengah jam kami menunggu.
'Bila kita ada azam baru datang awal, bas pulak buat lambat2...lain kali datang lewat macam biasalah.. Biar syarikat bas tu telefon kita,bila kita datang dah confirm bas ada..' Kata saya kepada Adah menanti reaksi daripadanya.
'Eh mana boleh macam tu ummi. Azam datang awal ni bagus la...releks sikit.Apa pun bila nak ubah jadi lebih baik mesti ada ujiannya..' Ceramah Adah sungguh2 pada saya.
'Bagus la anak ummi ni... Saja ummi nak tengok apa Adah kata'.
Memang benar, setiap perubahan kepada yang lebih baik pasti ada ujiannya. Jika kita bertahan dan bersabar terus dengan ujian ini, InsyaAllah kita akan berjaya. Jadi kami pun terus bersabar menunggu bas yang dihajati itu kerana tiket dah dibeli...Setelah jemu menunggu lebih kurang 2 jam, barulah datang bas tersebut dengan alasan2 lewat yang menyebelahi syarikat bas.Sebagai penumpang, kami tak mahu lagi bertekak tapi dalam diam2 kami sepakat ' lain kali tak payah beli tiket syarikat bas ni lagi..' Selepas menyimpan beg di tempat simpan beg,Adah pun bersalam dengan saya dan terus melangkah naik bas. Adah melambai tangannya kepada saya apabila bas mula bergerak meninggalkan stesen bas. Dengan membalas lambaian Adah, saya berdo'a semoga Adah selamat sampai ke destinasinya,amin.

No comments:

Post a Comment